• Українська
  • English
  • Polski

Львів, вул. Чернеча Гора, 1

+38 (068) 525 91 85

  (032) 275 03 05

Графік роботи: 9.00 – 18.00 (пн-нд).

Eкспозиції інтер’єрів: 10.00 – 18.00 (ср-нд).

Понеділок і вівторок – садиби зачинені.

Вартість квитків: дор. – 30 грн., пільг. – 20 грн.

Детальніше...

"Дерев'яна скульптура Галичини" в костелі с. Язлівчик

Збірка представлена творами майстрів -самоуків та різблярів – ремісників Галичини XVIII-XIX ст.

Це надзвичайно цікава, але маладосліджена сторінка історії створеня деревяної пластики та скульпт ури.

Деревяна  скульптура – незмінна складова українського сакрального мистецтва.  Вдивляючись в лики Діви Марії, Христа, апостолів, святих, ми пізнаємо  світ тих, хто їх різьбив, їхні переживання, думки, надії  і віру. Можемо  з впевненістю стверджувати , що Галицька деревяна скульптура  - явише  в історії сакрального мистецтва .

Прослідковуючи час  її розвитку,  ми можемо  спостерігати , як культура народного  мистецтва  проникає в професійну творчість.

 Деревяна пластика Галичини зростала та розвивалась  в період послідовних змін мистецьких стилів, які, безумовно мали свій вплив. Бароко, рококо, классицизм – кожен з них залишив  свій слід, але жоден  не зумів підкорити її повністю.

Галицька деревяна скульптура  у ХХ ст. зазнала  безповоротних втрат, але зберегла свою самобутність. І  хоча ми не знаємо імен тих, хто творив ці шедеври, вона навічно увійде в скарбницю народного мистецтва нашої держави.

XVIII ст. професійні майстри звертаються до незвичних для української іконографії сюжетів та персонажів, які згодом поступово входять в репертуар народних майстрів. Селяни особливо шанували  святих-покровителів, кожен  з яких володів певною силою.

Великої популярності набрала в народі постать Святого Івана Непомука, котрий мав владу над водою.

Вважається, що  святий охороняє мости, оберігає броди через ріки та володарює над дощем у часи посухи. Зображали святого в образі католицького священника  з хрестом та пальмовою гілкою – символом мучеництва.

В даній скульптурі ми можемо спостерігати наївність і простоту в виконанні, але одночасно присутнє відчуття духовної сили, неймовірної доброти, любові до тих, хто звертається по допомогу і заступництво.

Для огляду вперше представлено 36 експонатів деревяної скульптури XVIII –XIX ст виконаних в різних стилях; майстами- самоуками так званий «народний наів», та різблярами – ремісниками - барокко, классицизм.

Проведено комплексну консервацію.

Розчистка від поверхневого забруднення, потемнілого старого лакового, воскового та оліфового покриття. Проведено укріплення та скріплення деревяної основи – різьби скульптури. Укріплення та скріплення грунтового покриття – левкасу з деревянною основою. Укріплення поліхромічного покриття з левкасом, локальнее тонування та покриття реставраційним лаком.

Св. Іван Немопука

дерево, різьба, поліхромія,

96*35*24

с. Крученичі, Мостиський район, Львівська область

Серед зображень апостолів найчастіше зустрічаються постаті  Петра і Павла, які найбільше причетні до розбудови церкви.  В народних традиціях ці святі  пов’язані з землеробством.

Невідомий майстер в своїх творах їх зображає  з характерними рисами, наближеними до простого люду – великі натруджені руки, загострені вилиці, запалі щоки, глибоко посаджені очі. Пластика різьби, відтворення  проникливості погляду, колористика, неймовірна реальність – просто вражає.

Апостол Петро. Скульптура XIX ст.             

Дерево, різблення, левкас, поліхромія.       

177х61х49                                                           

с. Вовків, Пустомитівський р-н.,                 

Львівська область.                                           

Богородиця з молитовно сладеними на грудях руками – це звичайний образ, який втілює смиренність, покору, незворушливість, заглибленість в материнське горе. Та майстрами було створено і втілено в матеріалі і інші іконографічні образи, які змінювались під впливом часу.

Богородиця буває не лише як елемент  Розп»яття, але й і самостійним зображенням.  Божу Матір пошановують як заступницю та покровительку.

В одних творах Богородиця зображена з малим Ісусом на руках  - уособлення люблячої , милосердної матері і одночасно сильної жінки. В інших творах  спостерігаємо західний вплив – тип «Цариця Небесна», голова покрита  мафорієм, її вінчає корона, в правій руці скіпетер.                                               

ХVIII ст. , зокрема  в Україні, зявляється західний тип  Богородиці – «Непорочне зачаття». Дана скульптура відноситься до цього типу – Марія без Немовляти, вона стоїть на земній кулі і топче змія - символ  нечистої сили.

Краса пластики художньо обробленого матеріалу , зокрема дерева, говорить сама про себе. Майстерно передана пластика тіла і драперії, яка огортає його.  Відчуття зовнішньої та внутрішньої чистоти.

Богородиця «Непорочне  зачаття». Кінець XVIII ст.

Дерево. Різблення, левкас, поліхромія, золочення. 

с. Детичі, Старосамбірський район, Львівська обл.

Текст підготував Кушнірук І.

Більше Ви зможете побачити та дізнатись в костелі с. Язлівчик, зона Львівщина.